Drugi rok życia – taniec, bieganie i strach przed ciemnością
Minęły już pierwsze urodziny twojego dziecka. Kolejny etap jego rozwoju jest już zamknięty. Pierwsze samodzielnie postawione kroki wasze dziecko ma już za sobą.
Jednak wiele dzieci jeszcze raczkuje i upłynie kilka miesięcy zanim zaczną pewnie chodzić. Wasze dziecko podwaja swoją wagę, ale dzięki temu, że zaczął chodzić, ciągle biega, wspina się na meble, sofy i krzesła – znikają okrągłe policzki i grube nóżki, dziecko chudnie. Staje się również wyraźnie wyższe.
Dwuletnie dziecko wiele już potrafi:
- w początkowym okresie maluch próbuje zdejmować ubranka, w późniejszym już sobie z tym problemem dobrze radzi. Często ściąga skarpetki, bo lubi biegać z gołymi nóżkami niezależnie od pory roku. Buciki też zazwyczaj nie są mu potrzebne,
- świetnie pije napoje z kubka. Ma już swój ulubiony kubeczek i często zdarza się, że będzie odmawiać picia z innego – musisz więc zawsze zabierać go ze sobą,
- naśladuje rodziców w czasie obiadu, sam próbuje, początkowo jeszcze niesprawnie, jeść łyżeczką i widelcem. Przy tym wszędzie jest pełno okruszków i jedzenia poza stołem. Dobrze radzi sobie z pokrojonymi w kostkę kanapkami. Sam potrafi w ten sposób zjeść śniadanie,
- początkowo pierwsze stawiane przez dziecko kroki są nieporadne, a ruchy rączek nieskoordynowane. Później nie jest to zwykłe chodzenie, ale bieganie. Dzieci potrafią też chodzić do tyłu,
- maluch schyla się po przedmioty wcześniej upuszczone na podłogę. Czaszami rzuca nimi specjalnie i patrzy jak upadają,
- zbieranie z podłogi i trzymanie drobnych przedmiotów w ręce nie sprawia mu kłopotu,
- lubi wchodzić na schody. Z zejściem z powrotem po schodach ma problemy, ale przy pomocy da radę. Niektóre dzieci schodzą po schodach tyłem, co jest rodzajem pewnej asekuracji,
- maluch chodząc bada cały dom. Najbardziej lubi bawić się rzeczami wyjmowanymi z szafy, pokrywkami i garnkami, głośno przy tym hałasując. Wchodzi na sofę, kanapę, krzesło, nie bacząc na niebezpieczeństwo upadku,
- potrafi trzymać kredkę w ręce i rysować linie, czasem kółka lub co mu wyjdzie. Pod koniec drugiego roku życia maluch może rysować już po linii,
- zaczyna kopać piłkę, czasami rzuca ją na wysokości ramion. Łapie ją w rączki, gdy do niego rzucasz,
- bawiąc się klockami potrafi ułożyć wieżę (najpierw z 3 klocków, później z większą ich ilością), zaraz ją burzy i znowu stawia od nowa,
- potrafi myć rączki i je wycierać. Samodzielnie próbuje myć zęby. Uważaj, ponieważ dzieci zazwyczaj uwielbiają zjadać pastę do zębów,
- rozpoznaje na obrazkach przedmioty, zwierzęta, zabawki. Potrafi wskazać gdzie jest dom, auto, itp.,
- gdy mu puścisz muzykę, lubi się ruszać i tańczyć w jej rytm, porusza przy tym pupą i macha rączkami,
- nie kontroluje jeszcze emocji, piszczy, krzyczy lub płacze w reakcji na niesprzyjającą dla niego sytuację,
- przywiązuje się do pieluszki, poduszki czy maskotki. Stale musi ją mieć przy sobie, szczególnie w czasie snu. Takie ulubione przedmioty to ostoja bezpieczeństwa dla małego dziecka,
- gdy nie pozwolisz mu na zrobienie danej rzeczy, patrzy na ciebie i umyślnie to robi, czyli świadomie nie wykonuje twoich poleceń, czeka przy tym co się będzie dalej działo,
- może przez kilka sekund ustać na jednej nodze,
- nie sprawia mu trudności wkładanie mniejszych przedmiotów w większe otwory o odpowiednim kształcie,
- próbuje sam już nie tylko rozbierać się, ale również zapinać i rozpinać guziki,
- wymawia coraz więcej słów. Pod koniec drugiego roku życia zazwyczaj możesz już dobrze rozumieć czego się domaga. Łączy wyrazy,
- dwulatki zazwyczaj boją się ciemności, głośnej muzyki, rozmów podniesionym głosem,
- w wieku dwóch lat można dziecko uczyć korzystać z nocnika, ale powoli – nie wszystkie dzieci są jeszcze na to gotowe,
- rozpoznaje smaki niektórych potraw. Ma już swoje ulubione,
- próbuje uczyć się jeździć na rowerze o trzech kółkach lub na jeździku, na którym posuwa się do przodu odpychając się nóżkami.
Jeśli jest to możliwe nadal dokarmiaj dziecko piersią. Nawet karmienie jedynie w ciągu nocy ma duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Pamiętaj, że zawsze musisz dbać o bezpieczeństwo twojego dziecka, które nie rozumie jeszcze, że może zrzucić na siebie ciężkie przedmioty albo oparzyć się czymś:
- odpowiednimi zatyczkami zabezpiecz wszystkie gniazdka elektryczne,
- nie zostawiaj gorących przedmiotów (zupy, kawy, herbaty) w zasięgu ręki dziecka – może się oparzyć,
- ściągnij ze stołu obrus, aby maluch nie pociągnął za niego i nie zrobił sobie krzywdy przedmiotami znajdującymi się na stole.
Twoje dziecko tylko przy rodzicach i osobach, które dobrze zna, czuje się bezpiecznie i komfortowo. Nie powinno się bez powodu mu tego odbierać.
Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, ale niektóre zachowania mogą cię zaniepokoić. Podziel się swoimi obawami z lekarzem, szczególnie jeżeli:
- dwulatek jest ospały, apatyczny, nie interesują go zabawki,
- nie rozumie co do niego mówisz,
- potrafi bawić się cały dzień jedną zabawką,
- układa klocki ciągle w szeregu,
- nic nie mówi,
- nie chodzi do 1,5 roku,
- nie jest zainteresowany otoczeniem.
Zobacz także:
Masz problem?